Specijalista interne medicine i gastroenterolog u Kliničko-bolničkom centru Zvezdara na Odeljenju gastroenterologije i hepatologije, ass. dr sci. med. Srđan Marković, učestvuje u projektu „Telemedicina“, prvom digitalnom savetovalištu pacijenata u istoriji srpskog zdravstva, koje je razvila kompanija „Heliant“.
Platforma za telemedicinski pregled, koju je Heliant razvojni tim kreirao uz podršku farmaceutske kompanije „Takeda“, kancelarije za IT i elektronsku upravu Vlade Republike Srbije i Ministarstva zdravlja Republike Srbije omogućava da se pregledi lekara specijaliste, kad god on proceni da je to moguće, obavljaju onlajn, putem video poziva, bez obzira gde se pacijent geografski nalazi.
Ovde možete pogledati više o tome kako takav pregled izgleda: link
Dr Srđan Marković nam prenosi svoje utiske sa pregleda pacijenata Kliničko-bolničkog centra Zvezdara i svoja viđenja značaja telemedicine za unapređenje brige o pacijentima.
Heliant: Kako vidite značaj telemedicine danas, u vreme pandemije kovida? Koliko se telemedicina promenila u odnosu na regularne okolnosti?
Dr Srđan Marković: Telemedicina u vreme pandemije kovida definitivno dobija na značaju. Pacijentima često treba savet u vezi sa životnim navikama, potrebom za dijagnostikom, saveti u vezi sa ishranom u odnosu na bolest, kontrolnim laboratorijskim analizama, planiranjem lečenja.
Potrebna je procena ordinirane terapije kada nije neophodno da pacijenti dođu na kliniku, već se mogu sa lekarom konsultovati i putem telemedicine kako bi dobili savete za dalje lečenje. Posebno u vremenu kada bolnice u određenom vremenskom periodu postaju kovid-bolnice, tada telemedicinski pregled dobija još više na značaju.
Pacijentima sa inflamatornim bolestima creva uvek treba dodatni savet u vezi sa navedenim situacijama, s obzirom na to da su to hronične i doživotne bolesti i da pogađaju u najvećem procentu mladu, radno sposobnu populaciju.
Telemedicina je segment slagalice u dijagnostici, praćenju, vođenju, lečenju ovih bolesnika koja upotpunjuje usluge jednog IBD Centra. U redovnim okolnostima smo na usluzi našim pacijentima putem telefona, IBD sestara, ali u vremenu pandemije telemedicina, kao što sam već napomenuo, još više dobija na značaju, utiče na to da još više budemo dostupni pacijentima, bez ponekad nepotrebnih dolazaka na kliniku.
Heliant: Kakva su Vaša iskustva prilikom telemedicinskog pregleda?
Dr Marković: KBC Zvezdara ima višedecenijsko iskustvo u lečenju inflamatornih bolesti creva (Kronova bolest i ulcerozni kolitis), trudimo se da uspešno nastavimo tradiciju i unapređujemo lečenje. Na raspolaganju smo našim pacijentima i godinama unazad smo pružali ovakav tip usluge pacijentima, koji svoje nalaze šalju posredstvom mejla ili vibera.
U ovim momentima, kada se ovakav tip pregleda može prepoznati od strane Ministarstva zdravlja i RFZO, i sprovesti posredstvom Heliant platforme, priča je kompletirana. Prvi pregledi su obavljeni i iskustva su pozitivna.
Heliant: Da li je ova digitalna platforma omogućila da pregled bude efikasniji?
Dr Marković: Apsolutno jeste. Na osnovu prvih telemedicinskih pregleda nije bilo tehničkih problema, veza sa pacijentom je uspešno uspostavljena, generisani izveštaji su stizali pacijentima na adrese e-pošte, zakazivani su kontrolni pregledi, kako u ambulanti, tako i telemedicinski, na platformi. Na svima nama je zadatak da se i dalje unapređujemo u ovom smislu.
Heliant: Kakva su iskustva lekara u svetu, u državama koje imaju više iskustva sa digatalnim savetovanjem pacijenata?
Dr Marković: U Sjedinjenim Državama kompanije za telemedicinu sarađuju sa zdravstvenim osiguranicima i drugim pružaocima usluga telemedicine kako bi proširile udeo na tržištu. Od 2019. godine 95% poslodavaca smatra da će njihove kompanije nastaviti da pružaju usluge telemedicine i da će beneficije ovakvog pružanja zdravstvene zaštite biti vidljive u narednih pet godina.
Pandemija COVID-19 dovela je do povećanog korišćenja telezdravstvenih usluga u SAD. Američki centri za kontrolu i prevenciju bolesti prijavili su povećanje od 154% poseta telezdravstvu tokom poslednje nedelje marta 2020. u poređenju sa istim datumima 2019. godine.
Heliant: Kakvi su utisci pacijenata tokom telemedicinskog pregleda? Da li žele da se i naredni kontrolni pregledi obave putem digitalne platforme? Šta ističu kao najveći značaj ovog rešenja?
Dr Marković: Prvi utisci pacijenata su zaista odlični. Mnogi od njih nisu iz Beograda i njima najviše odgovara da naredne preglede obave na ovakav način. Najveći značaj i olakšica je da se pacijenti poštede dolaska u zdravstvenu ustanovu kako bi dobili savet za dalje lečenje, protumačili nalazi, zakazala dodatna dijagnostika.
Heliant: Kako pacijenti reaguju kada im se predstavi novi vid pružanja zdravstvene usluge? Da li imaju bilo kakve nedoumice ili strahove?
Dr Marković: Pacijentima kojima je predloženo da se kontrolni pregled obavi na ovakav način su u prvom momentu iznenađeni i ovo shvataju na prvom mestu kao napredak u pružanju zdravstvenih usluga. Nema nedoumica, strahova, i oni lako prihvataju ovakav način pregleda.
Heliant: Koliko su lekari prijemčivi za digitalna rešenja u obavljanju medicinske prakse? Koliko će ih lako prihvatiti?
Dr Marković: Lekari koji se bave problematikom inflamatornih bolesti creva apsolutno razumeju potrebu da ovakav način pružanja usluge treba implementirati u daljem radu. I znam da lekari pružaju ovakav vid pomoći pacijentima godinama unazad putem e-pošte, sredstava e-komunikacija, tako da ne vidim problem u prihvatanju ovakvog vida pružanja usluga od strane lekara. Na lekarima je da prepoznaju situaciju kada je ovakav tip pregleda primenjiv i kada pacijenta treba da poštede bespotrebnog dolaska u zdravstvenu ustanovu.
Heliant: Da li je način korišćenja usluge telemedicine prilagođen i pacijentima koji nemaju velikog iskustva sa novim digitalnim tehnologijama?
Dr Marković: Kada su pacijenti sa inflamatornim bolestima u pitanju, najveći pik oboljevanja je oko 30. godine života. Ovi pacijenti imaju adrese e-pošte i većina ih je aktivna na e-komunikacionom mrežama.
Istina je da ima pacijenata koji nemaju adrese e-pošte, internet konekciju i ovakvoj grupaciji pacijenata ne može biti predložen ovakav tip usluge. Da bi se obavio ovakav tip pregleda potrebno je da pacijent ima aktivnu adresu e-pošte, gde stiže link putem koga se priključuje na video poziv sa izabranim lekarom.
Heliant: Kako će se telemedicina proširiti kod nas u budućnosti, sada kad je i zdravstveni sistem Republike Srbije priznao usluge telemedicine? Da li ove usluge mogu uticati na to da na naše zdravstvo postane efikasnije?
Dr Marković: Pacijentima sa inflamatornim bolestima creva definitivno je potreban telemedicinski tip pružanja usluga u toku praćenja i lečenja, čime se upotpunjuje bavljenje ovom problematikom u velikom IBD Centru, kakav postoji u KBC Zvezdara, sa više od 1.500 IBD pacijenata na različitim modalitetima lečenja.
Ovakav model pregleda se može proširiti i na pacijente sa drugim hroničnim bolestima u gastroenterologiji i hepatologiji, kao i na druge oblasti medicine i siguran sam da priznavanjem usluga telemedicine od strane Ministarstva zdravlja i RFZO zdravstvena briga o pacijentima postaje kompletna i dobija još jednu dimenziju, a zdravstvo svakako postaje efikasnije.